Renkaiden tasapainoitus

RENKAIDEN TASAPAINOITUS – TURVALLISUUTTA JA RAHAN SÄÄSTÖÄ

Renkaiden epätasapaino aiheuttaa epämiellyttävää, humisevaa ääntä tai tärinää ajon aikana. Istuimissa tuntuva tärähtely johtuu usein takapyöristä, joiden tasapainotusongelmat kulkeutuvat istuimiin muiden korirakenteiden kautta. Ohjauspyörän värinä puolestaan vihjaa eturenkaiden tasapainotuksen olevan pielessä.

Merkittävä turvallisuustekijä

Kun renkaat on tasapainotettu oikein, värinän ja huminan esiintyminen ajon aikana estyy renkaiden kannatteleman painon jakautuessa tasaisesti. Korkeilla nopeuksilla ajettaessa rengas voi pyöriä jopa 1000 kierrosta minuutissa, jolloin epätasapainon aiheuttamat epämiellyttävät tuntemukset tulevat esiin hyvin selkeästi.

Mukavuusseikkojen lisäksi renkaiden epätasapaino vaikuttaa turvallisuuteen. Pitkään jatkuva tärinä voi aiheuttaa renkaiden sekä alustan ja ohjauksen nivelien ennenaikaista kulumista. Näitä täysin turhia kulumia voidaan välttää ja ennaltaehkäistä tehokkaasti huolehtimalla renkaiden tasapainotuksesta.

Tasapainotus on tarkkuustyötä

Jotta tasapaino saadaan oikealle tasolle, rengas tasapainotetaan aina, kun se asennetaan vanteelle ensimmäisen kerran. Renkaassa ja vanteessa käytettyjen materiaalien paksuuseroista johtuen myös kaikkein laadukkaimmat renkaat ovat lähes poikkeuksetta epätasapainossa asennuksen jälkeen. Myös vannetöiden yhteydessä asennettava venttiili vaikuttaa osaltaan renkaan tasapainoon.

Tasapainotus on todella tarkkaa työtä, ja siksi asentajat käyttävät apunaan erillistä tasapainostuslaitetta. Laitteen avulla painot saadaan asetettua juuri oikeaan kohtaan täydellisen tasapainon saavuttamiseksi. Työn tarkkuusvaatimuksista kertoo se, että kaikkein pienimmät käytettävät painot ovat vain viiden gramman painoisia.

Milloin tasapainotukseen?

Alussa kuvatut merkit, äänet ja tärinä ovat tuntomerkkejä, jolloin kannattaa asialle tehdä jotain. Tasapainotuksen uusiminen on tarpeen myös, jos aiemmin asennettu paino irtoaa paikaltaan tai renkaan luonnollinen kuluminen muuttaa renkaan tasapainoa epätoivottuun suuntaan.

Tasapainotus on useimmissa tapauksissa järkevintä tehdä kaikille neljälle renkaalle samalla kerralla. Tärinää tai muita oireita aiheuttava rengas voi olla vaikea paikantaa koeajon perusteella, eikä epätasapainon havaitseminen ulkoisesti yleensä ole mahdollista. Tasapainottamalla kaikki renkaan yhdellä kertaa saadaan varmistettua, että jokaisen renkaan tasapaino on varmasti kohdillaan.

Mikäli huomaat autossasi outoa tärinää tai epäilet renkaiden epätyypillisen kulumisen johtuvan tasapainotusongelmista, on sinun syytä kääntyä autohuollon ammattilaistemme puoleen. Voimme koeajon avulla selvittää mikä autoasi vaivaa. Värinää voivat aiheuttaa epätasapainon sijaan myös vaikka ongelmat voimansiirrossa ja renkaiden epätasaista kulumista puolestaan väärät pyöränkulmat, jolloin apu löytyy tasapainotuksen sijaan renkaiden nelipyöräsuuntauksesta. Ratkaisut löytyvät varmasti.